2011年1月7日星期五

官网驳回复办彭亨独中申请,教育部数小时后突撤回声明

Now you see, Now you don't!
网上的声明见了光,有人当看不见。。你们不知道。

就是这样的大动作,告诉我们教育部的诚信不值钱,但是这些人竟然像鼠辈一样。

方天兴曾指获得纳吉答应,教育部副部长魏家祥:“这是因为,政府的政策是维持现有的60所华文独中(维持原状)。”

但,方天兴说的是根据《中国报》于去年12月29日的“彭亨华社促速处理,关丹复办独中欠准证”报道,彭亨华社已获得热心发展商献出一块在关丹通甘孟路5英里,约10英亩的地段,作为兴建独中用途。一旦该独中成功开办,学生来源及兴建学校经费也不成问题,如今仍在等教育部发出的办学准证。

彭亨董联会主席黄道坚:““首相纳吉认同让关丹独中以分校型式兴建。”

听说独中可以设分校,但是必须是同州,结果昔华独中复办变成只能用华仁独中分校的招牌。那些马华头头还得意洋洋的邀功,但是历史渊源对于争取者心里多疼啊!他们哪里会懂。

他们连国民型中学的招牌都守不住。从此,我心里没马华。只是,我想问分校也不行吗?


教育的寓意与本质,沦落在政棍手里是教育棍。




官网驳回复办彭亨独中申请
教育部数小时后突撤回声明

http://www.malaysiakini.com/news/152787

彭亨州华社展开复办独中运动迄今已逾一年,教育部今日罕见地在其官方网站发表声明,驳回有关申请引起各界惊愕。不料,该部却于下午时分,在没有给予任何理由下突然抽起这篇声明。

这篇由教育部公关组在网站发表的声明,原本是回应《中国报》于去年12月29日的报道。

教育部在声明中,驳回在彭亨州设立华文独中的申请,理由是政府既有的政策是不增加国内华文独中的数目。

Gesa kebenaran mendirikan Sekolah Menengah Swasta Cina di Kuantan (China Press: 29/12/2010) - MOE



MAKLUM BALAS LAPORAN AKHBAR



Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada Berita dalam Akhbar China Press bertarikh 29 Disember 2010 (A11) – Komuniti Cina di Pahang gesa kebenaran mendirikan Sekolah Menengah Swasta Cina di Kuantan segera diuruskan.



Pembinaan sekolah swasta Cina di Kuantan (SMPC) tidak boleh dipertimbangkan pada masa ini dan pada masa akan datang. Ini kerana dasar kerajaan ialah mengekalkan 60 buah SMPC yang sedia ada (status quo). Pembinaan SMPC tidak mencerminkan konsep pendidikan secara holistik di mana SMPC tidak menggunakan kurikulum yang ditetapkan oleh KPM iaitu tidak akur dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Sekolah ini juga menggunakan kurikulum sendiri, Bahasa Cina sebagai bahasa pengantar dan murid-muridnya menduduki peperiksaan yang dikelolakan sendiri oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia Independent Chinese Secondary School (MICSS). Peperiksaan yang diduduki oleh murid SMPC seperti The Unified Examination Certificate (UEC).



Kerajaan ingin melihat perpaduan di antara kaum terus kekal dan mempunyai sikap hormat-menghormati antara satu sama lain. Sehubungan itu, kerajaan menggalakkan semua kaum di negara ini belajar di sekolah bantuan penuh kerajaan atau sekolah jenis kebangsaan yang mendapat bantuan daripada kerajaan.



Pertambahan murid di kawasan berkenaan boleh disalurkan ke sekolah bantuan penuh kerajaan sedia ada di kawasan berkenaan. Pembinaan sekolah hendaklah mengikut perancangan oleh KPM yang dibuat oleh Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan, KPM.



Status quo penubuhan sekolah menengah swasta kekal seperti sedia ada. Permohonan untuk menubuhkan sekolah swasta Cina yang baru tidak disokong.



CORPORATE COMMUNICATION UNIT

MINISTRY OF EDUCATION MALAYSIA






http://web6.bernama.com/bpa/details.php?id=886

没有评论: