2012年1月1日星期日

警方武力镇压跨年静坐抗议60大专生(转载)

有没有搞错,警力是用来对付人民的吗?

真他妈的开年见血的烂政府!有需要如此做吗?


60大专生苏大跨年静坐抗议
警方武力镇压16被捕2受伤
1月1日 凌晨3点06分早上10点40分更新 60名大学生跨年夜赴霹雳苏丹依德利斯师范大学举行集体静坐抗议,争取学术自由和声援阿当阿迪,但遭警方强力镇压和逮捕,共16人被捕,2人受重伤入院。




警方强力镇压学运组织在丹戎马林苏丹依德利斯师范大学大门口所举行的争取学术自由集体静坐,导致约14名大专生被逮捕,2人更在逮捕过程中蒙受重伤被送入院。


另有两名学生较后企图在警局针对警方暴力报警时,再遭警察逮捕,使得被捕学生人数增加为16人。

为了争取学术自由以及声援“降旗事件”主角阿当阿迪(Adam Adli),约60名大学生在2012跨年夜,赴霹雳苏丹依德里斯教育大学门前静坐抗议。这场静坐抗议是由大专生团结阵线(团阵)及“争取学术自由运动”组织所主催。

面对警方派出大批警员在现场监控,其中包括5名轻击队警员,部分更手持催泪弹发射器,全国大专团结阵线(SMM)主席阿末苏克里(Ahmad Syukri Ab Razab)却坚持放话表示,“即使我们被射,或者吃催泪弹,我们也不会离开”。

大专生一开始时于12点半凌晨聚集在大学的东门,但是在警方上前驱赶时离开,直到凌晨2点左右才再次聚集在大门口,并高喊“自由,自由,大专生自由”的口号。当警方抵达现场时,大专生却拒绝离开,并坐在马路上进行静坐抗议。他们与镇暴队员对峙,高喊口号及高举30尺长的布条,上面写着“大专生自由!”的字眼。

大专生于三度拒绝听随警方的警告解散,反之部分学生在凌晨2点趋前试图撼动已经关上的校门,要求校方开门让他们入内。警员及镇爆队员马上展开逮捕,但却遭到顽抗。

哈费兹被围捕不省人事

在逮捕过程中,独立大专生组织(Kami)主席哈费兹(Haziq Abdullah Abdul Aziz)在围捕过程中不省人事。

3名警员率先逮捕哈费兹,但却被身材魁伟的哈费兹甩开。随后哈费兹却遭到5名警员围捕,并在警员试图把他抬走时昏迷过去。

萨万出现痉挛而口流血

在此同时,突然传来一声巨响。记者只见,数名学生打破毗邻一家诊疗所的玻璃门(右图),抬着“争取学术自由运动”主席萨万(Muhammad Safwan Anang)入内寻求治疗。当时萨万正出现痉挛的问题。

不过,萨万未能在诊疗所获得治疗,随后,数名学生再把他抬上车送院。

---------------------------------------





Polis Mengganas! Mahasiswa Dibelasah, Ditangkap Dalam Tragedi Berdarah UPSIPolis Mengganas! Mahasiswa Dibelasah, Ditangkap Dalam Tragedi Berdarah UPSI


Kemaskini Tanjong Malim, 1 Jan : Tatkala seluruh dunia khususnya orang ramai di Malaysia sedang lena dibuai mimpi indah dan bergembira menyambut ketibaan tahun baru 2012 Masihi hari ini, lain pula ceritanya sekumpulan mahasiswa di Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Awal pagi tadi, hampir 100 mahasiswa yang mengambil keputusan meneruskan aksi himpunan aman di hadapan UPSI semata-mata ingin menuntut pihak universiti menggugurkan kes Adam Adli, telah dibelasah dan dipukul sehingga menyebabkan beberapa siswa cedera parah dan luka di badan.

Tragedi berdarah itu menurut sumber berlaku kira-kira pukul 2.30 pagi tadi dan berpunca akibat ‘kedegilan’ kumpulan mahasiswa terbabit bersurai setelah diarahkan berbuat demikian oleh pihak polis.

Diberitakan hampir 20 anggota polis dan FRU telah dikerahkan turun untuk mengekang pergerakan mahasiswa selain puluhan lagi ‘Special Branch’ yang berkeliaran sekitar himpunan sejak petang semalam.

Dua buah trak FRU juga ditempatkan di sana sejak malam semalam.

Safwan koma dibelasah



Menurut sumber, tragedi berdarah awal pagi tadi berlaku setelah Pengerusi Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS), Muhammad Safwan Anang tidak mengendahkan arahan pihak polis supaya bersurai.

Mahasiswa yang hadir dari sekitar Lembah Klang dan UPSI teguh berdiri di hadapan sekumpulan anggota FRU dan polis dengan mengangkat beberapa kain rentang dan melaungkan beberapa kalimah keramat mahasiswa.

Namun, seketika kemudian, setelah beberapa kali arahan pihak polis tidak didengari, pihak polis mula bertindak agresif dan meluru ke arah kumpulan mahasiswa terbabit.

Diberitakan kira-kira lapan orang polis dan ‘Special Branch’ telah memukul Muhammad Safwan namun berjaya ditarik keluar oleh rakannya.

Safwan, 22, yang juga Timbalan Presiden GAMIS terpaksa dikejarkan ke Hospital Slim River untuk mendapatkan rawatan lanjut dan pemeriksaan mendapati beliau telah mengalami patah tulang di bahagian kiri pipi.

Safwan kini sudah sedar daripada koma dan sedang dirawat di hospital ditemani beberapa rakan mahasiswa.

Selain Safwan, beberapa siswa juga dilaporkan berdarah teruk dan cedera akibat dibelasah dengan kejam oleh pihak polis.

Tujuh belas siswa ditangkap

Sehingga kini, dilaporkan hampir tujuh belas mahasiswa telah ditangkap dalam pergelutan itu termasuk aktivis yang menurunkan bendera Datuk Seri Najib, Adam Adli.

Antara yang dikenalpasti telah ditangkap polis adalah Timbalan Presiden PMIUM, Amir Nabil, Adam Adli (UPSI), Haziq Abdullah (KAMI), Syukri Razab (SMM), Shukri Kamaruddin, dan beberapa siswa Universiti Malaya, UniSEL serta kampus sekitar Lembah Klang.

Tiada tangkapan dilakukan terhadap mahasiswi namun dikhabarkan ada beberapa provokasi telah dilakukan pihak polis terhadap mereka.


全文见:

http://gazebodaily.net/2012/01/01/polis-mengganas-mahasiswa-dibelasah-ditangkap-dalam-tragedi-berdarah-upsi/

没有评论: