2009年6月24日星期三

utusan:ISU-ISU AKHBAR CINA

Sebelum roboh rumah fikirkan rakyat
RUANGAN “Fokus Ibu Kota” dalam akhbar China Press pada Sabtu lalu mengutarakan tajuk Sebelum Roboh Rumah Fikirkan Rakyat tulisan Wu Zhi Yuan.

Rencana itu memberi pandangan terhadap operasi pasukan penguatkuasaan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Majlis Perbandaran Selayang (MPS) merobohkan bangunan-bangunan yang diklasifikasikan sebagai haram.

DBKL merobohkan 15 rumah papan di Jinjang Tambahan dan MPS pula merobohkan 33 pintu kedai di Batu 16 Rawang. Insiden itu membawa kepada pergaduhan dengan penduduk yang nekad mempertahankan premis mereka.

Penduduk disindir dan ada yang ditahan dalam lokap. Rasa benci orang ramai terhadap pihak berkuasa tempatan meningkat kerana mereka amat keras tanpa budi bicara, tulis Zhi Yuan.

“Cuba bayangkan, kalau tempat yang diroboh itu tempat tinggal para penguatkuasa itu sendiri? Bagaimanakah respons mereka? Adakah mereka tidak akan menjadi seperti penduduk itu?

“Bagi penduduk, rumah yang diroboh bukan rumah biasa tetapi tersirat segala kenangan. Nampaknya operasi itu terlepas pandang mengambil kira semua itu,” komen penulis berkenaan.

Ketika penduduk ada masalah, mereka gagal bertemu dengan pihak berkuasa. Sebaliknya apabila operasi meroboh, pihak berkuasa mengambil tindakan begitu cepat. Ini membuatkan orang ramai tidak faham dan tidak berpuas hati.

Penulis itu mencadangkan agar pihak penguatkuasa berkenaan meletakkan diri mereka di tempat penduduk terbabit.

“Mereka perlu fikirkan orang lain juga. Memahami betapa sedih dan sakitnya hati penduduk sewaktu premis mereka dirobohkan.”

MCA dan Roket juga boleh berbincang

Akhbar Kwong Ming Jit Poh pada Sabtu lalu menerusi kolum “Berita Penting” melaporkan perkembangan politik negara ini dengan tajuk Demi kebaikan rakyat dan negara, MCA dan Roket juga boleh bincang. Berita itu mengiringi berita utama mengenai kerajaan perpaduan yang dicadangkan antara Pas dan UMNO.

Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berkata, parti itu tidak ada masalah. MCA katanya boleh berjumpa dengan Pas dan juga boleh berjumpa dengan DAP.

“Pendirian MCA sangat jelas, pemimpin Melayu atau pemimpin Cina semuanya boleh duduk semeja berbincang, demi kestabilan politik dan memulihkan pertumbuhan ekonomi negara.”

Beliau juga mengingatkan agar kepentingan bukan Melayu dan bukan Islam jangan diabaikan, sebab ia tidak selaras dengan konsep Satu Malaysia yang dilaksanakan oleh Perdana Menteri.

Bagaimanapun MCA yakin bahawa Perdana Menteri tidak akan membentuk kerajaan perpaduan dengan membiarkan kaum Cina menjadi parti pembangkang.

“Cadangan seperti itu tidak mungkin berjaya dan kurang sihat. Bolehkah anda bayangkan semua kaum bukan Melayu di negara ini menjadi pembangkang?

Berita utama akhbar itu yang bertajuk Muhyiddin Minta Nik Aziz Lupakan Kisah Lama pula melaporkan kenyataan Timbalan Perdana Menteri yang meminta Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melupakan sengketa lama antara Pas dan UMNO.

Sebaliknya Nik Abdul Aziz dicadangkan untuk bekerjasama dengan UMNO bagi membentuk kerajaan perpaduan tanpa sebarang syarat.

Kelolaan HAFIZAH MOHD. YUSOF

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0624&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_05.htm

4 条评论:

pingjinn 说...

前锋报指中文报“狭隘”掀争议
早在1月推出中文报言论摘要

http://www.malaysiakini.com/news/107160

频频炒作马来民族主义的《马来西亚前锋报》近来又刊登两篇点评本地中文报的评论文章而掀起争议。

事缘它大肆抨击中文报,指它们在报道华教课题上采取狭隘的族群本位主义,其编辑与记者偏离国家主流思想,活在自己的世界里,结果引起中文报撰文反击。

事实上,被视为巫统喉舌的《马来西亚前锋报》,早在今年1月已开始“关心”中文报的报道,不定期推出《中文报课题》(Isu-isu Akhbar Cina)的栏目,摘录国内中文报的新闻与评论内容。

迄今至少刊4篇中文报摘要

根据《当今大马》在《马来西亚前锋报》网上文库的搜查,从今年1月迄今,该报至少刊登了4篇《中文报课题》。

最新一期的《中文报课题》出现在今日的《马来西亚前锋报》全国版第10页,摘录的内容包括《中国报》上周六刊登一篇有关吉隆坡市政局与士拉央市议会,拆除位于万挠非法建筑物的评论,以及《光明日报》上周六的一篇文章,认为马华与行动党同样能基于人民与国家利益会谈。

根据该报网上文库,最早的《中文报课题》出现在今年1月29日。

《中文报课题》只是摘录中文版的文章内容,并没有另加点评。

族群本位角度看待华教课题

不过,引起争议的另外两篇评论就毫不客气对中文报的言论报道与编辑记者指指点点。

第一篇是上周六刊登的《中文报的宣传》(Propaganda akhbar Cina),此文大肆点评中文报在6月8日至13日期间,对三项课题的报道,即副首相兼教长慕尤丁会晤华教团体、马华总会长翁诗杰部落格上的民调显示网民要求马华退出国阵,以及回教党与巫统组织联合政府。

这篇由莫哈末库扎里(Mohd Khuzairi Ismail)撰写的评论,摘录了中文报对政府歧视华教的不满,以及中文报以民联执政州属的亲华教政策作为对比。

“声称反对党政府援助华教,而华社相信支持反对党将能改变教育法令。”

他形容中文报的言论报道不平衡,“相反的却偏向某个族群权益,并以狭隘的角度来评论”。

促马来人办华文报主宰方向

第二篇评论则出现在本周一的《马来西亚前锋报》,题目是《必须研究华人》(Mesti Kaji Cina),作者是霹雳国油科技大学的人文教授穆拉美立肯(A Murad Merican)。

评论提醒华社与中文报必须感恩政府,因为政府没有限制中文新闻业在本土的发展。

自称是前新闻从业员的作者表示,他发现中文报与其记者偏离国家主流思想,依然活在自己的世界里,不愿与马来西亚的新闻业融为一体,甚至与国家利益相悖。

他促请马来媒体业者或新闻从业员出版中文报,“最重要的是,马来人也有权主宰中文新闻业的走向”。

他也主张土著大学应设立华人研究院,专研华人的心理、看法、思想与情绪,做到“知己知彼”,才能与华人一争长短。

《星洲日报》二高层撰文反击

文章出街后,中文报“一哥”《星洲日报》的两名高层—执行编辑林明华与副总编辑郑丁贤,分别于本周二及昨日撰写了两篇评论,做出反驳。

林明华在专栏《云淡风轻》发表《她“以身作则”了吗?》,抨击《马来西亚前锋报》本身不曾以身作则促进各族之间的和谐和团结,反而做出最坏的示范。

“是的,她的确“以身作则”了—而且还作出了最坏的示范!但是,政府对这样的报纸,却依然保持沉默。”

郑丁贤则在今日的专栏《马荷加尼》发表《马来集团办华文报,赞!》,讽刺穆拉建议马来媒体业者出版中文报的看法。

pingjinn 说...

Propaganda akhbar Cina

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0620&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm

pingjinn 说...

Melayu mesti kaji Cina

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0622&pub=utusan_malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm&arc=hive

Oleh A. MURAD MERICAN

Pada hari Sabtu 20 Jun, Utusan Malaysia menyiarkan paparan dan perbincangan isu-isu utama akhbar-akhbar berbahasa Cina dari 8 hingga 13 Jun. Dalam senario negara sekarang, amatlah wajar dan tepat sekali kita dimaklumkan kandungan dan sentimen salah satu kumpulan surat khabar yang mewakili kaum minoriti yang signifikan dalam masa depan politik kita.

Peraturan politik dan perundangan negara dicetuskan dan diwarnai oleh kesefahaman antara Melayu, Cina dan India. Masing-masing dari segi sejarah dan politik telah mencapai kesefahaman dalam berkongsi kuasa memerintah negara ini. Malangnya kesefahaman itu berlandaskan kepada rasional dan hujah yang tidak semestinya sealiran.

Dan ini dapat kita perhatikan dalam kandungan dan perdebatan surat khabar dan majalah yang diterbitkan sepanjang zaman sejak 1806, permulaan penerbitan surat khabar dalam sejarah Malaysia.

Persejarahan dan sejarah surat khabar di Malaysia umumnya menyentuh penerbitan dan perjuangan kewartawanan Melayu, berlandaskan kepada politik identiti, gagasan dan budaya Melayu. Tidak ada persejarahan perjuangan kewartawanan Cina atau Tamil dalam mendebatkan masyarakat majmuk lalu mewujudkan masyarakat Malaysia.

Memang terdapat kaitan yang akrab di antara kewartawanan dan persuratkhabaran dengan pembentukan identiti, jiwa bangsa, ruang sejarah, tempat asal dan memori kolektif. Kewartawanan dan surat khabar Melayu memaparkan soal-soal identiti dan kemelayuan, sama ada dalam lingkungan Melayu Semenanjung Tanah Melayu atau menyuarakan gagasan "Melayu Raya"; begitu juga ekspresi "Melayu Jati" dalam membezakan dengan "Darah Keturunan Keling" - DKK atau "Darah Keturunan Arab" - DKA sebelum Perang Dunia Kedua.

Setiap surat khabar mempunyai khalayaknya sendiri, seperti juga halnya dengan surat khabar dan majalah Melayu sepanjang zaman - dari Jawi Peranakan (1876), kepada al-Imam (1906), Idaran Zaman (1925), al-Ikhwan (1926), Warta Malaya (1930), Majlis (1931) dan Utusan Melayu (1939), sehinggalah kepada terbitan-terbitan selepas merdeka dan pasca 1970-an.

Surat khabar-surat khabar tersebut, dengan berganding bersama persatuan-persatuan Melayu sebelum perang, seperti Persatuan Guru-Guru Melayu, Persatuan Kesusasteraan Melayu, Persatuan Bolasepak Melayu dan sebagainya, giat "memajukan" nama "Melayu" dalam pelbagai bentuk termasuk nama-nama surat khabar seperti Utusan Melayu, Lembaga Melayu, Panji-Panji Melayu, Jajahan Melayu, Suara Melayu, Dunia Melayu, dan Pemimpin Melayu.

pingjinn 说...

这些非常从种族政党利益出发的论调。

反过来指责不应该揭发问题,这是媒体的责任吗?