2009年2月1日星期日

Jika benar begitu... Umno memang tidak sedar diri

http://www.themalaysianinsider.com/

FEB 1 — "Usaha menghubungi mereka sehingga pagi ini gagal dan kita mengecam segala usaha menganggu gugat Exco dan pentadbiran Kerajaan Negeri," kata Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohd Nizar Jamaludin kepada sidang media pagi Ahad 1 Februari.

Kenyataan ini mengesahkan kehilangan dua Exco kerajaan Perak, Jamaluddin Mat Radzi dan Osman Jailu, masuk hari kelima. Selain tidak dapat dihubungi hatta oleh keluarga mereka sendiri, mereka berdua juga telah tidak menyertai mesyuarat Exco kerajaan negeri yang terakhir minggu lalu.

Bagi MB Perak itu, pihaknya bersedia dengan apa sahaja kemungkinan ekoran kehilangan ini hatta mereka sudah menyertai BN, beliau tidak kesah nampaknya. Asalkan kedua-dua tampil ke depan dan menjelaskan kedudukan sebenarnya.

Inilah yang berlaku di Perak kini. Tarikh kemasukan Adun Bota Datuk Nasarudin Hashim ke dalam BN adalah hari terakhir kedua-duanya menghilangkan diri.

Sebelum ini, PKR Perak mendakwa Pengerusi BN Perak yang baru, Datuk Seri Mohd Najib Razak, yang juga Timbalan Perdana Menteri sedang berunding dengan mereka agar menyertai BN, termasuk untuk menggugurkan kes rasuah terhadap mereka yang ditahan Ogos tahun lalu.

"Kami percaya kehilangan mereka ada hubungan rapat dengan pertuduhan kes rasuah yang sedang mereka hadapi dan perbicaraan kes tersebut akan bermula pada 10 Februari," kata pengerusi perhubungannya Osman Abdul Rahman dalam satu kenyataan lewat petang 31 Januari.

"Kami percaya ada usaha-usaha oleh BN untuk memujuk kedua-dua Exco ini bagi menyertai BN dan sebagai imbuhan terdesak Najib, termasuk menggugurkan kes rasuah mereka," kata beliau.

Persoalannya kini adalah, jika benar BN mahu menarik kedua-duanya menyertai mereka, apakah tujuannya. Mahu menjatuhkan kerajaan negeri Perak? Ia tidak akan berlaku kalau setakat mereka berdua sahaja. BN memerlukan sekurang-kurangnya tiga Adun Pakatan Rakyat untuk menyertainya barulah kerajaan negeri yang ada boleh bertukar tangan.

Atas dasar itulah, ada berita angin yang tersebar kononnya BN berjaya memujuk Nasarudin kembali ke pangkuan mereka. Namun dengan kedatangan Nasarudin, bahkan antara yang terawal (8.50 pagi), menyertai pertemuan Adun dan pimpinan Pakatan di Perak pagi ini, berita angin itu tertolak dengan sendirinya.

Memang, berita angin juga turut tersebar kononnya dua Adun DAP akan menyertai BN. Namun dengan mood rakyat yang ada, perkara itu amat sukar berlaku.

Ini diakui oleh Setiausaha Agung Pas Datuk Kamarudin Jaffar kepada penulis sendiri.

"Untuk mendapatkan yang ketiga memang sukar bagi Umno sekarang tambahan dengan mood yang ada di kalangan rakyat negara ini," katanya.

Atas dasar itu, dia sendiri tertanya-tanya apakah motif sebenar BN, jika benar mereka yang menyembunyikan kedua-dua Exco itu.

Jika kedua-duanya menyertai BN sekalipun, kerajaan Pakatan di Perak masih kekal, katanya.

"Kita masih majoriti satu kerusi. Kalau BN berjaya mendapatkan seorang lagipun, kerajaan Perak akan kekal sebagai kerajaan minoriti sehinggalah ia dijatuhkan melalui sidang Dewan Undangan Negeri," katanya kepada Siasah.

Bagi beliau, dengan mood yang ada pada rakyat sekarang, agak pelik jika benar tindakan Umno mahu membeli kedua-dua Exco itu.

Ini kerana, walaupun kedua-duanya boleh dipujuk dan dibeli dengan isu dakwaan rasuah yang mereka hadapi tetapi langkah itu tidak akan menjatuhkan kerajaan negeri Pakatan kerana Umno memerlukan sekurang-kurangnya tiga Adun untuk menjadikannya majoriti dalam Dun Perak.

"Lainlah kalau Umno bertindak begitu semata-mata untuk membalas dendam ekoran penyertaan (Datuk) Nasarudin (Hashim) ke PKR," kata Kamarudin lagi.

Sementara itu, ramai tidak yakin Umno akan berusaha mendapatkan kedua-dua Exco itu menyertainya kerana jika Umno berbuat demikian terlalu jelas caranya iaitu memberikan janji untuk tidak mendakwanya di mahkamah ekoran dakwaan rasuah ke atas mereka berdua. "Umno sudah buruk dengan isu korupsi. Jika dia cuba dapatkan kedua-dua Exco itu melalui cara itu, semakin jelaslah kepada rakyat Umno memang korup dan peranan SPRM akan dipertikaikan," kata seorang penganalisa politik.

Namun, dengan (Datuk Seri) Najib (Razak) sendiri memimpin Umno Perak dia akan berbuat apa sahaja untuk menaikkan semula moral pemimpin dan ahli Umno yang rosak teruk kini, katanya.

Jika benar Najib berusaha ke arah itu tanpa memikirkan kerosakan imej yang lebih buruk untuk Umno, nampaknya, Umno tidak menerima 'jam loceng' yang berbunyi beberapa kali agar Umno bangun dari tidurnya.

Undi di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu jelas memberikan amaran kepada BN agar bangun dan sedar segera dari tidurnya. Najib sendiri juga mengaku perkara ini.

Jika benar Najib dan pemimpin BN berusaha ke arah itu, beliau juga tidak boleh lupa bahawa kerajaan negeri Perak juga nampaknya bersedia menghadapinya.

Nizar dalam sidang akhbarnya pagi ini berkata, pihaknya membuat persiapan ke arah itu namun tidak mahu mendedahkan persediaan yang dibuat apabila terdapat pengesahan dua Exconya telah melompat. Namun jelasnya semua adalah mengikut kuasa undang-undang yang ada.

6 条评论:

pingjinn 说...

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/17332-peraks-state-of-confusion

Perak’s state of confusion
By Leslie Lau
Consultant Editor

IPOH, Feb 1 — Perak was awashed with rumours, speculation and accusations over the whereabouts of two PKR state legislators after the menteri besar confirmed this morning he would be lodging a missing persons report with the police.

In Kuala Lumpur, Umno president Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi also added to the intrigue by saying that "God willing" there would be some defections from the Pakatan Rakyat in Perak to the Barisan Nasional.

The PR state government got a boost recently when a BN assemblyman joined PKR, dealing a severe blow to Umno, leading to the resignation of Datuk Seri Tajol Rosli as the party state chief.

But in recent days, speculation has been rife in Ipoh that the BN coalition was orchestrating the downfall of the Perak government by engineering defections from PKR instead.

Perak Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin confirmed today that neither the government nor family members have been able to reach the two state executive councillors who have gone missing.

The state government will lodge a police report after consulting with their families, he said.

He called on the two lawmakers from PKR to surface even if they have defected to Umno.

Behrang assemblyman Jamaluddin Mat Radzi is the Entrepreneur Development and Cooperatives Committee chairman while Changkat Jering assemblyman Mohd Osman Jailu is the chairman of the Tourism and NGO Committee.

The two men went missing after Umno's Bota assemblyman Datuk Nasarudin Hashim defected to PKR and strengthen the PR government's slim majority in the state assembly.

However, there have been swirling rumours that Jamaluddin and Mohd Osman, who were charged in a Sessions Court on Aug 25 last year with allegedly receiving bribes over the application for a RM180 million housing project in Sri Iskandar in Perak Tengah, may have decided to defect to Umno in the hopes of getting off the charge.

Their case comes up for hearing on Feb 10.

The PR state government currently holds 32 state seats against BN's 27 in the 59-seat state legislature.

"Really, the question now is whether BN is willing to be seen as corrupt if they are really to accept those who have been charged," a state PR official told The Malaysian Insider.

But with the stakes high and the prize control of the state government, Umno and BN have indicated they are willing to accept defections from PR parties.

pingjinn 说...

在技术上,如果两位失踪或未来可能跳槽的人是行政议员。

(1)以为政府人员被绑架。

(2)行政议员是当政者,适宜跳槽?从官变节,问题涉及的层面很大,尤其是他签发的文件的成效。

pingjinn 说...

反跳槽的方法是挖角?这不是间接承认跳槽议员的合理身分?

逻辑上,欠妥当。

如此下选民委托不重要,因为随时倒戈变革,几十人就可以决定谁是政府。这不一定是正当及合理。

国阵与民联认同这准绳,意味政治权术凌驾人民选择。

pingjinn 说...

http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=019124&Itemid=85

Dua Exco 'disembunyikan', disyaki kerja jahat BN
Johari Jaafar
Sun | Feb 01, 09 | 2:46:16 pm MYT
IPOH, 1 Feb (Hrkh) - Dua Exco Kerajaan Negeri Perak, Othman Jailu dan Jamaludin Radzi dipercayai telah 'disembunyikanan' dan ia disyaki angkara jahat BN untuk dalam usaha mereka cuba mengkucar-kacir serta menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak. Iklan



"Sehingga kini sudah lima hari saya cuba menghubungi mereka tetapi gagal dan dipercayai ini satu strategi jahat BN yang mahu mengambil kesempatan daripada kes rasuah dua Exco berkenaan yang akan dihadapkan ke mahkamah 10 Februari ini untuk 'memaksa' kedua-duanya mereka menyertai BN."

Demikian dinyatakan oleh Menteri Besar Perak, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dalam sidang media di kediamannya pagi tadi selepas mengadakan perjumpaan dengan Adun Pakatan Rakyat dan pimpinan tertinggi PAs, DAP dan KeADILan Negeri Perak.

pingjinn 说...

http://perakexpress.com/www/?p=883

2 Adun hilang, UMNO nafi terlibat

PETALING JAYA: Umno Perak menafikan dakwaan kehilangan dua Exco Kerajaan Negeri itu dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) ada kaitan dengan mereka.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin turut mengesahkan bahawa pihaknya tidak dapat menghubungi kedua-dua exco berkenaan sejak lima hari lalu dan laporan polis mengenainya akan dibuat.

Setiausaha Umno Perak, Datuk Ramly Zahary berkata PKR sengaja mencetuskan isu yang kononnya Umno ada kaitan dengan kehilangan mereka dan menyifatkan kenyataan Pengerusi PKR Perak, Osman Abdul Rahman sebagai tuduhan liar yang tidak berasas.

“Ini (tuduhan) biasalah, kalau ada yang tak kena dengan orang mereka, Umno dan BN pasti akan dipersalahkan.

“Saya pun tak tahu mereka tu hilang, jadi macam mana nak kata kita (Umno) ada kaitan dengan kehilangan itu,” katanya kepada mStar Online.

Media hari ini melaporkan anggota keluarga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Behrang, Jamaluddin Mohd. Radzi dan ADUN Changkat Jering, Kapt (B) Mohd Osman Jailu gagal menjejaki kedudukan mereka sejak beberapa hari lalu.

Jamaluddin, 52, merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan, Usahawan, Koperasi, Pertanian dan Perladangan manakala Osman, 57, merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan Pembangunan Insan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan.

Kedua-dua mereka didakwa di Mahkamah Sesyen pad 25 Ogos lalu kerana dikatakan menerima rasuah bagi mendapatkan satu projek iaitu cadangan membangunkan tanah seluas 36.42 hektar bernilai RM180 juta di kawasan pusat bandar Seri Iskandar dekat sini secara usahasama dengan Majlis Daerah Perak Tengah (MDPT).

Tambah Ramly lagi, Umno dan BN seharusnya tidak dikaitkan dengan kehilangan mereka itu.

“Kenapa nak dikaitkan dengan Umno dan BN?

“Kami tak tahu apa yang sedang berlaku dalam parti itu, bagaimana pula kami dituduh terlibat?,” soalnya.

Malah menurut beliau pihaknya juga tidak mengetahui berhubung dakwaan yang mengatakan kedua-dua exco berkenaan akan keluar daripada PKR dan kemudiannya menyertai Umno.

“Tak ada, tak ada… buat masa ini tiada siapa yang menyertai Umno, kalau ada sudah pasti kami akan maklumkan,” katanya. MStar

pingjinn 说...

如果两位代议士最后选择跳槽,然后站在国阵那边,实在很难看!

要挖角,那些代议士,又是见光死吗?

不在威迫下,有联想蒙女案巴拉变脸的故事,会吗?

国阵真信他们诚信跳槽,最后不反口?

动机与处理手法可能又致伤国阵,不可不小心。

问题是阿都拉今天说有好消息。还是“快刀”处理事宜。