2008年8月23日星期六

油价,油价又是油价!

太多人谈论油价了,这一次调降15仙,我们还是苦的很。
今天,我还是未见物价会降价,就是没有这个迹象。

看看马来同胞也苦叫!

活在油价的年代,全世界共同的话题。

http://blog.bloggermalaysia.info/


Minyak, Minyak Naik, Harga Minyak Naik, Harga Petrol Naik! Itu adalah tajuk yang paling hangat diblog-blog seluruh Malaysia sejak kerajaan mengumumkan kenaikan harga minyak sebanyak 41% untuk petrol dan 63.3% untuk disel. Dari blog orang biasa sampailah ke blog pemimpin politik, semua membincangkan hal ini.

Mungkin Ogos nanti minyak akan naik lagi, mungkin 40% lagi. siapa tahu, sebab dulu kerajaan kata bulan Ogos baru minyak akan naik. Mungkin ini baru pra-kenaikan harga minyak.

Seperti yang kita maklum, tarif elektrik akan naik pada bulan Julai nanti

Minyak merupakan keperluan asas bagi hampir seluruh umat manusia sama ada secara langsung atau tidak.

Jika harga minyak naik, maka keperluan lain juga turut naik. Kadang-kadang barang yang tidak berkaitan dengan minyak pun turut naik dengan alasan pekerja mereka datang kerja guna kereta. Jadi bila minyak naik, gaji atau elaun minyak kena naikan jugalah. Jadi kenaikan harga minyak juga boleh dimaksudkan sebagai pengurangan kepada kuasa membeli seseorang. Harga minyak naik 40% maksudnya kuasa membeli kurang 40%.

Saya tidak mahu menulis panjang-panjang mengenai isu kenaikan harga minyak ini kerana saya bukanlah pakar dalam bidang ini. Ok, jika anda ingin membaca artikel menarik mengenai isu harga minyak ni. Anda boleh ke pautan di bawah. Selamat membaca.

没有评论: